فواید درمانهای خوراکی جدید برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

30 مارس 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که داروهای کاهنده‌ی قند خون خوراکی جدیدتر (GLDs) دارای مزایای خاصی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. به نظر می‌رسد این داروهای جدید نسبت به انسولین موجب کاهش بیشتر خطرات مرگ و میر، بیماریهای قلبی و هیپوگلایسمی شدید می‌شوند.

محققان موسسه‌ی کارولینسکا در سوئد به بررسی تأثیر دو داروی جدید و مقایسه‌ی آن با نتایج استفاده از انسولین بر روی بیش از 20 هزار فرد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 در یک دوره‌ی یک ساله و 6 ماهه پرداختند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول افرادی بودند که به تازگی تحت درمان با یک نوع GLDقرار گرفته بودند که این دارو می‌توانست نوعی از داروهای مهار کننده‌ی DPP-4یا از گروه مهار کننده‌ی SGLT2باشد و گروه دوم که به تازگی درمان با انسولین برای آنها آغاز شده بود.

محققان به بررسی داروهای خوراکی کاهنده‌ی قند خون نظیر Forxiga(داپاگلیفلوزین) بر کاهش خطرات مرگ و میر به همه‌ی دلایل، بیماریهای عروق کرونر و هیپوگلایسمی شدید و مقایسه‌ی آن با نتایج حاصل از درمان با انسولین پرداختند.

نتایج نشان داد که داروهای GLDs(DPP-4به علاوه‌ی Forxiga) سبب کاهش 44 درصدی خطر مرگ و میر به همه‌ی دلایل و کاهش 15 درصد خطر CVDکشنده وغیر کشنده و کاهش 74 درصدی خطر هیپوگلایسمی می‌شود.

هنگامیکه دو نوع داروی GLDsبه طور سر به سر در یک آنالیز جداگانه بررسی گردید، محققان دریافتند که داروی Forxigaکمی بیش از مهار کننده‌ی DPP-4موثر است، برای مثال خطر CVDبا Forxigaدر مقایسه با انسولین بطور قابل توجهی پایین‌تر است در حالیکه مهار کننده‌ی DPP-4دارای سطح خطری مشابه با انسولین در این رابطه است.

از نظر آماری، استفاده از Forxigaیا کاهش خطر 49 درصدی بیماریهای قلبی عروقی کشنده و غیر کشنده در مقایسه با انسولین همراه است. همچنین خطر مرگ به همه‌ی دلایل برای استفاده کنندگان از Forxiga، 56 درصد کاهش می‌یابد در مقابل خطر مرگ و میر به همه‌ی دلایل در گروه مهارکننده‌های DPP-4، 41 درصد در مقایسه با انسولین کاهش نشان داد.

با این حال، در مورد کاهش خطرات ناشی از هیپوگلایسمی شدید تأثیرات مهار کننده‌های DPP-4در مقایسه با Forxigaبرتری دارد. در مقایسه با گروه تحت درمان با انسولین، خطر هیپوگلایسمی شدید افراد تحت درمان با مهار کننده‌های DPP-4، 69 درصد پایین‌تر است، در حالیکه برای Forxigaکاهش قابل توجهی دیده نمی‌شود.

به طورکلی، بنظر می‌رسد درمان با هر یک از داروهای GLDsجدید، مزایایی در کاهش خطرات مذکور دارد، اما Forxigaبا خطر پایین‌تری برای مرگ و میر به همه‌ی دلایل و CVDهمراه است درحالیکه مهار کننده‌های DPP-4تنها با کاهش خطر مرگ و میر به همه ی دلایل در ارتباط  می باشد.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/newer-oral-treatments-show-risk-reduction-benefits-for-people-with-type-2-diabetes-96342689.html

 دا. درمقایسه با گروه تحت درمان با انسولین خطر هیپوگلایسمی شدید  افراد تحت درمان با مهار کننده‌های  مهار کننده‌های برای